T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İSTANBUL / FATİH - Çapa Fen Lisesi

Başarıda Ailenin Rolü

ÖĞRENCİ BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ

 

           Her anne-baba çocuklarının iyi bir geleceğe sahip olmasını ister. Toplumun genel bakış açısı baz alındığında ise iyi bir geleceğe sahip olmanın öncelikle 'okul başarısı' na, sonrasında 'sınav başarısı'na bağlı olduğu düşünülür. Bu bakış açısı görece doğru kabul edilebilir ancak iyi bir gelecek her zaman sadece okul ve sınav başarısına göre şekillenmemektedir. Bu noktada çocuğun şu anda ve gelecek yaşantısında hayattan aldığı doyum ve mutluluğun önemli olduğu unutulmamalıdır. Bizler; öğretmenler ve ebeveynler olarak çocuklarımızın başarılı ve mutlu olmaları için çabalamaktayız.

       Öğrenci başarısında ailenin rolü elbette büyüktür. Öğrencilerimizin okul ve sınav başarılarında en büyük motivasyon kaynağı aileleri olmaktadır. Genellikle başarılı olduklarında sevinçlerini, başarısız hissettiklerinde üzüntülerini ilk olarak aileleri ile paylaşmaktadırlar. Ailelerin bu durumlar karşısındaki tutumları onları oldukça etkilemektedir.

Başkaları İle Kıyaslama

         Öğrencilerin zaman zaman aileleri tarafından başka arkadaş, akraba ya da diğer kardeşleri ile kıyaslanmaları onları tahmin edilenden fazlaca olumsuz etkilemektedir. Her birey kendine özeldir. Yetişme şartları, kişilikleri, hayata bakış açıları, ilgi ve yetenekleri birbirinden farklı gençlerin kıyaslanmaları bazen 'onun gibi olmalıyım', bazen de 'ben çok yetersizim' gibi düşüncelere yol açabilmektedir. Her birey kendisi ile yarışmalı, başkasından değil kendisinin bir önceki durumundan daha başarılı olması önemli olmalıdır.

Yüksek Beklentiler

           Rehberlik servisleri tarafından okullarda yapılan gözlem, görüşme, test ve anketlerde  özellikle başarısı yüksek, iyi yüzdelik dilimlerde olan okullarda ailelerin öğrencilere yönelik beklentilerinin de yüksek olduğu görülmektedir. Yüksek başarılar göstererek okulumuz öğrencisi olmuş başarılı öğrencilerin aileleri olarak elbette ki onların gelecekte de bu başarılarını sürdürmelerini dilemektesiniz. Ancak bu durum zaman zaman öğrencilerin üzerinde baskı hissetmelerine neden olabilmektedir. Burada aile içi olumlu iletişimin rolü büyüktür. Sizlerin beklentilerinizi onlara açıklarken nedenleri konusunda açık olmanız, onların kendi gelecekleri konusundaki fikirlerini öğrenmeniz, bu konunun zaman zaman aile ortamında rahat bir şekilde konuşulması kendilerini ifade etmelerini kolaylaştıracak ve hissettikleri kaygıları azaltacaktır.

Mükemmelliyetçilik

          Ortaokulda yüksek başarılar göstermiş, geldikleri okulların en başarılı öğrencileri arasında olan gençler ve aileler, doğal olarak liseye başladıkları zaman da aynı başarının devam etmesini istemektedirler. Ancak bu noktada göz ardı edilmemesi gerek bazı faktörler vardır. Öğrencilerin lise çağında ön ergenliği tamamlamış ergenlik dönemine girmiş olmaları onların; fiziksel, duygusal, psikososyal açılardan çok hızlı değişimler yaşamalarına neden olmaktadır. Bu noktada zaman zaman derse ilgi ve okul motivasyonlarında dalgalanmalar yaşanabilmektedir.  Ayrıca lise hayatının getirmiş olduğu yeni ve farklı dersler, öğretmenler, okul ortamı, pansiyon gibi bir çok etkene de uyum sağlamaya çalışmaktadırlar.  Kendi başarı düzeylerine uygun bir okulda oldukları için de ortaokulda alışık oldukları 'okulun en iyisi' durumu 'herkes benim kadar iyi' durumuna dönüşmektedir. Tüm bu faktörler öğrencilerin başarılarını zaman zaman etkilemektedir. Bu noktada ailelerin öğrencinin her şartta çok yüksek not alamayabileceğini bilmesi, düşük bir not alındığında ise panik olmadan sakin bir şekilde onlara destek olması, bu durumun neden kaynaklandığının öğrenci ile birlikte irdelenmesi, gerekli durumlarda rehberlik servisi ve diğer öğretmenlerden destek alınarak çözüme ulaşılması öğrencileri oldukça rahatlatacaktır.

Okul – Aile İletişimi

                  Öğrenci başarısını etkileyen önemli etkenlerden birisi de sağlıklı okul – aile iletişimidir. Öğrencinin okul içerisindeki durumu ile evdeki durumu birbiri ile bağlantılıdır. Bazen de öğrenci okul içerisinde ve evde tamamen farklı tutum ve davranışlar sergileyebilmektedir. Ailelerin okul idaresi, öğretmenler ve rehberlik servisi ile iletişim halinde olmaları, öğrenci ile ilgili sağlıklı bilgi edinilmesi açısından önemlidir.  Ayrıca zaman zaman aileler de günlük hayatta karşılaştıkları çeşitli problemler ile ilgi desteğe ihtiyaç duymaktadır. Bu noktada rehberlik servisi ve diğer okul birimleri her zaman ailelerimize yardımcı olmaktadır.

 

 

 

Çapa Fen Lisesi Rehberlik Servisi

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 04.11.2018 - Güncelleme: 21.06.2021 16:18 - Görüntülenme: 2457
  Beğen | 25  kişi beğendi